Livet mitt føles bedre når jeg har fine lister og oppdatert oversikt over ting jeg holder på med!

Jeg har alltid vært glad i å lage lister og strukturere hodet mitt ned på papir med en fin penn. Det er faktisk en ‘understatement’ at jeg er glad i dette, for jeg er egentlig ganske koko når det kommer til notatbøker, fine penner og ulike måter å strukturere livet mitt på ved å lage og skrive lister. Når jeg besøker nye byer, er kontorrekvisitabutikker noe av det jeg alltid er på utkikk etter – og som fort blir det aller fineste for meg med den nye byen. Et eksempel på det er mitt Pinterestboard over ting å gjøre og oppdage i fantastiske København, naturligvis med flere kontorrekvisitabutikker på listen.

Listebok

// Oversikt over vanene jeg fokuserer på for øyeblikket, og hva jeg gjennomfører fra dag til dag //

 

Til tross for at jeg er en forholdsvis digital person, og sosiale medier og digital kommunikasjon er det jeg jobber med til daglig, blir jeg ikke noe mindre glad i penn og papir av den grunn. Faktisk – jeg tør nesten påstå at det er enda viktigere nå hvor så mye skjer i et voldsomt tempo i digitale og sosiale medier, at hjernen vår har godt av å strukturere mye av den informasjonen i litt saktere tempo, fra hjerne, via hånden, ned på papiret. Sånn fungerer det i hvert fall for meg.

Når jeg deler noen glimt av mine lister i en eller annen sosiale medie-kanal, tas det ofte skjermbilder og folk gir meg mange hyggelige tilbakemeldinger på hvor fine listene mine er. Som jo er veldig stas for meg, jeg skal være ærlig å innrømme akkurat det, men det føles likevel også som litt juks. For det er jo egentlig ikke så veldig fint, akkurat. Jeg er ikke spesielt flink til å tegne og jeg har ikke en spesielt fin skrift. Jeg er bare ‘flink’ til å strukturere ting ned på papir, i ordnede former fra A til Å, sånn at det det henger sammen på en forståelig måte. I dette innlegget skal dere få alle ‘hemmelighetene’ mine, så dere kan se om dette kan funke for dere også.

Hvordan bruke notatbok til å holde ordne på arbeidsoppgaver eller private gjøremål?

Jeg begynner med en god notatbok, og ja – det har noe å si at den ser inspirerende og lekker ut på utsiden også. Men egentlig ikke, naturligvis 😉 Det dette handler om, er at notatboken har gode sider, passe tykke ark og med det du liker best av linjer, prikker eller absolutt ingenting. Jeg trives godt med prikker (dotts), for jeg synes linjer blir for rigid, og rene ark uken noen ting gjør at jeg fort skriver skjevt og at ting ser litt rotete ut.

Jeg har én god notatbok som jeg har mange ulike lister i, og som alltid er med meg når jeg beveger meg ut av huset. Det er viktig at boken er lett tilgjengelig om jeg brått kommer på en ting eller to jeg må få gjort, sånn at jeg kjapt får oppgavene inn i systemet og jeg dermed slipper ‘å ta vare på dem’ i hodet og være redd for at jeg glemmer det. I listeboken min har jeg også lister som gjelder for hele året, og som kan fylles på og strykes ut av underveis, og disse befinner seg lengst frem i min notatbok. Disse kan jeg vise frem og forklare i et annet innlegg, for dagens innlegg skal handle om de listene jeg lager fra uke til uke.

 

// Kodene / symbolene jeg bruker i mine ukentlige lister (de øverste blir aller mest brukt) //

 

Ukentlig listeskriving gjøres enkelt og fleksibelt

Jeg har definert et sett med symboler / koder i boken min, som jeg bruker i min listeskriving. En firkant er en oppgave, en runding er en aktivitet (f.eks. et møte), mens en blyant er noe jeg skal skrive. Etterhvert som dagene går, så fargelegger jeg nevnte firkant / runding og stryker ut linjen, når oppgaven er gjort. Om jeg ikke får gjort oppgaven på den dagen den er satt opp, så setter jeg en pil inn i firkanten / rundingen, som betyr at oppgaven er flyttet, og så skriver jeg opp oppgaven på nytt den dagen jeg nå skal få gjort den. Og det blir dessverre en god del slike piler i mine oppsett, for jeg har alltid ambisjoner om å få gjort mer enn jeg klarer…

Så er det bare å gyve løs – få ned oppgave for oppgave og gjøre en så edruelig vurdering som mulig på når den oppgaven kan og bør gjøres. Jo mer konkret du klarer å skrive oppgaven ned, jo bedre er det. I stedet for å skrive «sjekke tilbud», så ville jeg skrevet «sende epost til X om avklaring på tilbud Y». Veldig vesentlig for dette systemet, er at alt du i utgangspunktet går rundt og tvinger deg selv til å huske på, skal med i denne boken. Personlig skriver jeg ikke ned hver eneste oppgave jeg har – eksempelvis om jeg får en mail, så lager jeg ikke et punkt med at jeg skal besvare mailen, før jeg deretter besvarer den. Mailen ser jeg i mailboksen min at jeg må besvare. Jeg bruker min listebok til å sørge for at jeg husker alt jeg skal huske, som jeg ikke har noen ‘påminnelser’ på i form av en mail eller noe annet konkret.

Hvordan bruke notatbok, fin penn og lister til å strukturere et hektisk hverdagsliv?

Målet mitt er rett og slett å vise for dere hvor utrolig enkelt dette er – og kan jeg, så kan du, og at dere kanskje skal bli inspirert til å prøve dette selv – og se hvor utrolig deilig det er å kunne tømme hodet ned på papir, stryke ut punkt for punkt og så se hvor mye som blir gjort i løpet av en dag. Så er naturligvis ‘baksiden av medaljen’ at man også ser hvor mange punkter som faktisk ikke har blitt krysset ut i løpet av en dag også, men sånn er det bare 😉

Her følger noen eksempler på noen av mine ukesoppslag / ukeslister, bare for å gi dere en smakebit av hvordan det kan se ut. Listene er duset ut, så jeg ikke gir fra meg alle hemmelighetene på en gang her, men forhåpentligvis får dere en liten smakebit av hvordan det kan se ut fra dag til dag likevel. Her er det virkelig bare kreativiteten som setter grenser, og nei – det betyr ikke at man må være reklametegner eller kreativ kunstner for å få til noe. Enkle grep, en linjal, litt farger og vips – så er du der!

Søndag brukes til planlegging av kommende uke

Hver søndag setter jeg med ned med notatboken min og koser meg med å lage neste ukes ‘design’. Noe av det jeg liker aller best med denne måten å holde oversikt over, er at systemet er så fleksibelt og kreativt som jeg selv gjør det til. Om jeg får lyst til å gjøre noen grafiske sprell på kommende ukes design, så gjør jeg det. Om jeg ble lei alt det ekstra balubaet i uken som gikk, så går jeg tilbake til noe straight og enkelt noe i neste uke. Får jeg lyst til å dedikere en side eller to til noe helt annet, f.eks. skrive litt om hvordan forrige måned gikk, om noe spesielt som skjer, lime inn noen bilder eller hva det måtte være, så gjør jeg det. Og så fortsetter jeg bare på neste ukedesign på de kommende sidene.

Når jeg har laget oppsettet for kommende uke, fyller jeg på med det jeg har på agenden for den uken – og flytter over eventuelle oppgaver jeg ikke ble ferdig med (eller utsatte, for å være helt ærlig) fra uken som var. Jeg liker å justere ‘designet’ etter hvordan akkurat den uken ser ut – så om det er en dag jeg har flust av møter og vet jeg ikke får særlig mye tid til overs til å gjøre forefallende oppgaver, så får den dagen rett og slett mindre plass enn en dag hvor jeg har full kontordag.

 

Hvilket utstyr trenger man – og hvor viktig er bra kontorrekvisita?

I prinsippet handler ikke dette om utstyret, men kom igjen ‘a folkens; livet blir jo mye morsommere om ting ser litt fint ut! Sånn fungerer i hvert fall min hjerne. Det har rett og slett en meditativ effekt for meg, det å kunne sette seg ned med en vakker notatbok, fine penner og kanskje noen fine merker eller annet som jeg kan pynte med. Men som sagt; man trenger i grunn bare penn og papir, så er man good to go.

Dette er noe av utstyret jeg bruker for å lage lister;

// Towbow Dual Brush Pen //

// En annen type, men enda mer fantastiske brush pens – tippen er laget av små, syntetiske hår så det føles som å male! //

 

Så – verre enn dette var det altså ikke! 🙂 Noen fine penner, en fin notatbok og så skrive ned oppgave for oppgave, dag for dag, uke for uke. Jeg anbefaler å prøve altså, for for min del gjør dette at hodet mitt kan ha tusen ting å holde på med, men jeg blir veldig sjeldent stresset. Jeg er absolutt travel og kan ha mye å gjøre fra dag til dag, men for meg kommer stresset med følelsen av å ikke ha kontroll. Og med dette systemet så har jeg så godt som full kontroll over hva jeg skal gjøre til enhver tid.

Dette systemet har også en innebygget bonus, i hvert fall for min del. Når man jobber sånn vi gjør, ved å drive eget selskap, ha kontorer hjemme og jobbe med sosiale medier, så blir det aldri slutt på arbeidsoppgaver. Jobb og fritid går veldig hånd-i-hånd og av og til kan det oppleves frustrerende at man aldri blir ferdig. Men – med dette systemet, så kan jeg notere ned alle oppgavene jeg har, fordelt utover ukedagene – og når jeg er ferdig med dagens punkter, så kan jeg si meg fornøyd. Godt fornøyd, til og med! Har jeg tid og lyst så kan jeg naturligvis ta tak i noen av de andre oppgavene, men jeg synes faktisk det også er lettere å ta seg mer fri med god samvittighet, når man vet at man har gjort det man hadde sagt at man skulle gjøre den dagen …selv om det ikke skjer så alt for ofte da, dessverre 😉

Lykke til med listeskrivingen folkens, og fortell meg gjerne dine egne tips og triks om du har noen!

 

❤︎

Vil være sikker på at du får med deg mine nyeste innlegg, anbefaler jeg at du følger facebooksiden til bloggen – og følg meg gjerne også på instagram / snap: astridvu.