//Turen er sponset av VisitDenmark

 

Med en liten gest, et godt smil, litt hjelpsomhet eller genuin omsorg kan mennesker utgjøre en stor forskjell for folk rundt seg, og kun ved små justeringer kan de påvirke opplevelsene og inntrykkene folkene sitter igjen med. Det finnes endel mennesker blant oss som har en utpreget evne til å virkelig se menneskene rundt seg. Se dem på en måte som gjør at det legges merke til av den det gjelder. Du vet – de menneskene som møter, og holder, blikket ditt mens de snakker med deg, de som åpner dører, spør om de kan hjelpe eller bare lurer på hvordan du har det? De menneskene der, ja. Tenk om vi alle forstod hvor lite som faktisk skal til for å skape ekstra gode opplevelser for hverandre! Tenker vi ofte nok over hvor lite som faktisk skal til? Er vi bevisst hva vi selv gjør, hvordan vi selv er og hva slags innflytelse og påvirkningskraft vi har på andre mennesker? Gjør vi vårt beste hver dag, for å være en person som utgjør en positiv forskjell i andre menneskers liv? Jeg tror vi alle kan bli mye flinkere på dette – og jeg skal i hvert fall skjerpe meg!

 

IMG_2702

 

Jeg har oppholdt meg i København store deler av denne uken, og jeg har mange ganger tatt meg selv i å tenke «For et skjønt menneske!» Det er vel en kjent sak at det danske folk er kjent for å være joviale, varme og blide, men kan dette kun forklares med deres kultur? Signe – den skjønne pressesjefen på hotel D’Angleterre, Martin – den sjarmerende servitøren på Marchal, Laura og Tine – de flinke behandlerene på spaet Amacing Space, Mette – den vennlige og varme yogalæreren på Copenhagen Yoga, Shannie og Jacob – de vidunderlige servitørene ombord på DFDSRasmus – den utrolig kule restauranteieren på Tårnet, de klarte alle å gi meg en følelse av at de virkelig engasjerte seg for sitt fag, for sine kunder, for sitt konsept, helt og fullt! De klarte å gi meg en følelse av at de ville lære mer, utvike seg videre, lytte til kundene sine, utvikle konsepene sine videre og ikke minst; at de ikke bare ville møte kundenes forventnigner, men de elsket å overgå dem. Slikt elsker jeg!

 

IMG_1866

Dette spaet vil jeg definitivt tilbake til!

IMG_2540

Restaurant Tårnet i Christianborgs Slott

IMG_2873

Pressesjef Signe på Hotel D’Angleterre sammen med pressesjef Julie i VisitDenmark

Copenhagen Yoga

Mette fra Copenhagen Yoga

 

I tillegg til disse sjarmerende, danske folka, reiste jeg sammen med en vidunderlig gjeng, bestående av den kule og kloke livstilsbloggeren Tine, den lystige interiørbloggeren Linda, den spreke matbloggeren Ina, den gode foreldrebloggeren Marte, morsomme Linda fra DFDS eller vidunderlige Julie fra VisitDenmark. Hver og en av dem har utmerket seg som varme, gode, flinke, skjønne og faglig dyktige kvinnemennesker som rett og slett har beriket min tur og utgjort den store forskjellen – for meg. Felles for både de danske og norske herlighetene jeg har nevnt her, er at de har alle den fantastiske evnen at de virkelig ser menneskene rundt seg. De lytter, er nysgjerrig, delende og engasjerte – og det smitter! Jeg får lyst til å gi noe tilbake, jeg får lyst til å bli en enda bedre versjon av meg selv. Jeg får lyst til å bli enda mer bevisst på at jeg kan påvirke menneskene rundt meg og forhåpentligvis overgå deres forventninger – kun ved enkle virkemidler som å være snill, hjelpsom og oppmerksom. Ved å smile med hjertet, på den måten hvor smilet stråler ut av øynene. Ved å ikke ta meg selv så høytidelig. Ved å yte litt ekstra, være litt mer impulsiv og ta litt mer ansvar. Ved å tørre ta mer plass, slippe meg mer løs og utfordre litt oftere. Det er jo egentlig ikke så veldig vanskelig – om jeg klarer å ha litt fokus på dette?

 

Hele reisefølget foran inngangen på D'Angleterre. Foto: www.tinemonsen.no

Hele reisefølget foran inngangen på D’Angleterre. Foto: www.tinemonsen.no

 

Tenk på alle de fantastiske menneskene som finnes der ute! På alle dem som kan noe annet enn det vi kan, som engasjerer seg i ting vi ikke er så opptatt av og som står på og utgjør en forskjell for mennesker hver eneste dag. Som lærer oss nye ting og utfordrer vår måte å tenke på. Mennesker som beriker våre liv og har en spesiell plass, kanskje til og med uten å vite det! De burde jo få vite det, eller hva?

Jeg er så uendelig takknemlig for alle de skjønne menneskene jeg er så heldig å kjenne – og takket være alle dere, skal jeg jaggu bli enda skjønnere selv også! Det handler om det lille ekstra, og det skal jeg gjøre mye mer av fremover!

 

 

Epilog;
Når jeg skal oppsummere for meg selv hva som virkelig var det aller, aller beste med denne dejlige bloggturen til København, er det helt klart menneskene! Vi har hatt noen fantastiske dager, med vidunderlig innhold, fantastisk luksus og nydelige opplevelser, men det er likevel de blide ansiktene, de fine ordene og de hyggelige gestene jeg kommer til å huske aller, aller best. Både blant de vi har møtt og de vi har reist med – det er menneskene som utgjør den virkelige forskjellen og som har gjort denne turen så fantastisk som den nå har vært!

Fine ting og opplevelser mister mye av sin finhet, om de ikke vises frem og passes godt på av gode mennesker. Se for deg en fantastisk restaurant, med deilig mat, fint interiør og flere stjerner i Michelin-guiden. Om servitøren er sur og vanskelig, ødelegger det ganske raskt hele måltidet, eller hva? «Maten smakte vel egentlig ikke så godt? Interiøret er ikke så fint likevel, og hvorfor har de fått de stjernene i utgangspunktet?» Og visa versa; et sted som ikke nødvendigvis har den beste beliggenheten, som ikke har kokker i verdensklasse, men som har et litt mer shabby interiør; om servitøren der er vidunderlig sjarmerende, smiler og gjør sitt ytterste for å gi dere en fin opplevelse, ja, da blir gjerne hele opplevelsen ganske mange hakk bedre. «Ah, vi har funnet en uslepen diamant! Bare vent, snart har disse en stjerne i Michelin – det burde de hatt, i hvert fall!»

 

Restaurant Sokkelund - et sted hvor kokkene rundt omkring i København kommer for å spise, og som virkelig gjør det lille ekstra! Servitøren tente på varmelampene utenfor restauranten for at vi ikke skulle bli kalde mens vi ventet på taxi!

Restaurant Sokkelund – et sted hvor kokkene rundt omkring i København kommer for å spise, og som virkelig gjør det lille ekstra! Servitøren skrudde på varmelampene utenfor restauranten for at vi ikke skulle bli kalde mens vi ventet på taxi – og var generelt av det søteste og mest sjarmende slaget!

 

Når jeg tenker på hvor lite som egentlig skal til for å overraske positivt, til ikke bare å møte forventingene til menneskene rundt oss, men til å overgå dem, ja, da synes jeg faktisk det er ganske rart at ikke flere ønsker å gjøre det. Jeg er helt sikker på at det kan være en forholdsvis rimelig investering for å få gode relasjoner som virkelig betyr noe. Og i bedriftsammenheng drister jeg meg faktisk til å si at jeg tror at det å overgå forventninger, det å skape virkelig gode relasjoner, det blir helt avgjørende for bedrifters eksistens i årene fremover. Jeg er sikker på at det både vil gi energi, omsetning og utvikling til alle involverte, og at det samtidig vil gjøre verden til et bedre sted å være. Slikt skal man slettes ikke kimse av!

 

Du kan gjerne følge facebooksiden til bloggen min, så får du med deg når alle innleggene som kommer ut
(og litt av hvert annet som jeg deler der). Følg meg gjerne også på instagram og snapchat (@astridvu) – om du liker denslags! 🙂

 

PS: Denne bloggturen er sponset av VisitDenmark med samarbeidspartnere, på samme måte som de også inviterer med seg pressefolk på tilsvarende. Vi står helt fritt til å skrive hva vi vil, om hva vi vil, ta bilder av hva vi vil – og dele hva vi vil. Alt jeg deler er derfor helt mine egne meninger og opplevelser, uten noen føringer – kun med mål om å dele min Københavnglede med de som er interessert!