Hva er sosiale medier? 

Jeg havner stadig i diskusjoner og meningsutvekslinger om hva sosiale medier egentlig er. Hva som er aller, aller viktigst ved sosiale medier – for er det å ha stadige kampanjer eller å skape dialog og engasjement? Hvordan skal vi egentlig måle sosiale medier, og er det viktig? Tross alt; whats the ROI of your mother?

For meg er det ingen tvil.
Det er ganske enkelt egentlig; sosiale medier handler om å være sosial. Sosial på en annen måte enn i levende live (IRL), vil mange kanskje hevde – men jeg mener ikke det. Sosiale medier handler om å samhandle med andre mennesker. Nyte godt av det man lærer ved å samhandle, men også å bli utfordret på grunn av at man samhandler. Snakke med mennesker, engasjere, bli engasjert, smile og bli smilt til. Det å samhandle med andre mennesker, uansett plattform, uansett privat eller på jobb, uansett privatperson eller bedrift – det er jeg hellig overbevist om at er selveste meningen med livet. Det er det som gjør at vi utvikler oss og det er det som gjør at vi vokser som mennesker. Det gir oss utfordringer og lærdommer, noen ganger av det sure slaget, men det gir oss også bekreftelser, glede, selvtillit og god selvfølelse.

I går arrangerte Thomas Moen (med god hjelp av bl.a. Thomas Skavhellen og Helene Svabø) et seminar for oss som jobber med digital kommunikasjon og sosiale medier, kalt SocialWinter. I går var det ikke bare lørdag, absolutt ikke en vanlig dag å ha jobbseminar på, men det var også siste lørdagen før julaften, så det var nok mange som hadde mange andre oppgaver og aktiviteter de kunne valgt fremfor dette seminaret. Men vi gjorde ikke det, vi prioriterte seminaret til Thomas. Og hvorfor det?

Trym Bjønnes underholdt flere ganger ila dagen, og FOR en musiker!
Nytt album i mars 2012, løp og kjøp – det skal jeg!
Fordi vi hadde veldig gode erfaringer fra sist Thomas arrangerte seminar, nemlig SocialSummer. Det som gjorde sommerens seminar så bra, var nettopp det sosiale. Joda, det var faglige foredrag og joda, de var gode de aller fleste av de – men likevel var det for meg, og mange med meg, det sosiale elementet som var spesielt ved dette arrangementet. De riktige folka var der, de viktigste folka, og da blir det meste bra. Det samme forventet vi nok for SocialWinter, og derfor meldte vi oss på og kjøpte billett, til tross for at det var en lørdag midt i julestria.

Seminaret er lagt opp med 20 minutters foredrag, hvor foredragsholdere tvinges ut av sin komfortsone ved å ikke kunne bruke noen form for powerpoint eller annet foredragsmateriell, og deretter er det 20 minutters pause. Med andre ord; lagt til rette for både det faglige og det sosiale. Tilbakemeldinger underveis kom på at de 20 minutters pausene nok kunne kortes noe ned (det er tross alt midt i julestria og folk skulle videre i julerushet etter endt seminar), men Thomas Moen og Thomas Skavhellen er ikke noe om ikke fleksible, så pausene ble kortet ned og seminaret avsluttes faktisk før skjema. Imponerende! 
Muligens litt off-topic og mulig til forargelse for noen av gårsdagens deltakere (og til dere; beklager!); de litt driftige av oss benyttet noen av seminarets lange pauser til blant annet å lakke negler på meddeltakere slik at ingen tid ble skusslet bort. Terapi for mitt hodet og jeg elsker å spre neglelakkglede til folket! 
Takk til Gunn Beate, Margaretha, Anna Mona og Anette for at dere lot meg male på dere!

Måten seminaret var lagt opp rent praktisk var bra, og i tillegg var det investert mange tanker og ressurser i stemningen på seminaret. Det het SocialWinter og til tross for lite snø utenfor dørene, var det koselig hytteaktig stemning inne. Kakao med marshmellows, gode strikkagensere, en gjeng i onepiece, ski som dekorelementer, filleryer på gulvene og gode, gamle sofaer å sitte i. For mange høres kanskje dette underlig ut, men det mener jeg er helt klart noe av det beste ved seminaret – selv settingen. Det legges godt til rette for at stemningen skal bli uformell og at folk skal gis rom for å snakke sammen – uten at det blir et typisk «networkingmeeting» hvor utveksling av visittkort står i fokus. I går stod samtalene, relasjonene og den gode stemningen i fokus, og som FrkVivi så godt sa det: «Det er nesten de fine samtalene mellom foredragene vi lærer mest av!» Og sånn opplever jeg det også, uten at det skal være til forkleinelse til foredragsholderene. Man hører foredragsholdere, er enig eller uenig, har tenkt noen av de tankene selv allerede eller lærer noe nytt, og så gis man anledningen til å fortsette de tankene med flere i samme bransje som er opptatt av mye av det samme.

Gårsdagen fremstår for meg som en lang, god dag blant venner. Noen av vennene kan jeg være uenige med rent faglig, mange er jeg enige med. Noen lærer jeg fra og andre lærer muligens noe til. Noen av foredragsholderene bekrefter måten jeg styrer og guider mine kunder i sosiale medier (den gode, gamle magefølelsen får en bekreftelse, det er alltid godt!), mens andre foredragsholdere gir meg nye rammeverk å jobbe etter, nye holdepunkter, nye synspunkter. 
Om jeg skal forsøke å trekke frem noen av favorittene mine fra i går, så vil det bli følgende liste;

  • Det sosiale aspektet – de fine folka, den gode stemningen, dine fine ordene og de gode samtalene. Det at Ellen og Nadia kom løpende med håndkrem i en pause, bare fordi neglelakkdamene mine over twitret en utfordringer med tørre håndflater. Det at sjølveste hotelldirektøren fra Comfort Xpress tar servicenivået til nye høyder og sender meg og mine godis når blodsukkeret påkrever det. Det å få slå av en prat med gode CecilieTS og avtale en skravlekaffedate på nyåret. Det å gi gode førjulsklemmer til så mange fine folk – ingen nevnt, ingen glemt! 
  • Foredraget til Nils Petter Nordskar – en reklamemann som vet å underholde og engasjere. Jeg anbefaler alle å se følgende video av Nils Petter som leser en helt spesiell etterbønn (filmet og delt av Erik Eskedal);

…og videre på listen over mine favoritter;
  • Foredraget til John Willshire – en fyr fra Scottland som jeg første gang hørte på Gulltaggen i fjor og som jeg umiddelbart ble fascinert av. Hans gode og enkle forklaring på ulikhetene mellom reklame vs sosiale medier; fyrverkeri vs leirbål, synes jeg er veldig god. I går ga han meg også en god måte å beskrive hvordan vi jobber og måten vi prioriterer; 1. Kortsiktig – vær litt bedre i morgen enn i dag, gjør ting som gjør at du lærer og gjør ting stadig bedre. 2. Mellomsiktig – vurder å bytte ut noen av de tekniske plattformene du jobber på, utvikle deg teknologis, forbedre verktøyene du bruker. Vær klar for og klar over at de verktøyene du bruker idag, muligens ikke er de samme du vil bruke om noen år. 3. Langsiktig – hvorfor skal følge oss i sosiale medier? Hva er det vi ønsker å utrette sammen med våre lojale følgere? Hvordan kan VI gjøre verden bedre? 
  • Foredraget til Jørgen Helland – en fyr fra Halogen og redaktør for deres blogg, Kjøkkenfesten. Jørgen er generelt en relaxed og fin fyr, som har beina godt plantet på jorda og som ikke kan lures til å tro at sosiale medier er noe nytt. Han har tross alt hengt på forumet til Tottenham i mange år før det fantes noe vi kalte sosiale medier. Så lenge man er i sosiale medier, så lærer man og da overlever man, sier Jørgen – endringsevne og endringsvilje er to nøkkelord som bedrifter bør merke seg bak øret. Hva når Facebook dør, hva når sosiale medier ikke er så hypet som nå? Om du er med nå, så lærer du og og vil kunne plukke opp hvilke nye trender som kommer, hvordan du som bedrift må tilpasse deg for å fortsatt kunne kommunisere med dine kunder. Nyttig fra Jørgen! At undertegnede og VU fikk ros fra scenen var naturligvis også stor, stor stas! 
  • Foredraget til flinke Nina Furu – en dame fra Webgruppen, forfatter av 4  bøker og en bauta i webbransjen. Nina ga oss blant annet verdenspremiere på en ny matrise hun har laget. REAN-matrisen kan være nyttig for alle å bruke i forhold til å vite hvordan vi skal håndtere våre kommunikasjonsutfordringer og kommunikasjonsmål, for å se hvilke plattformer og hvilke kanaler som skal benyttes til hva. R – reach (sosiale medier er gode kanaler for spredning), E – engage (hvordan kan du engasjere de du når?), A – activate (hvordan få konvertert, få de til å utføre handlingen du ønsker?) og N – nurture (hvordan vedlikeholde og dyrke relasjonene du har etablert?)
  • …og så må jeg jo nevne hvor stas det var å vinne dagens twitrer, både basert på kvalitet og kvantitet, for twitringen jeg gjorde i løpet av seminaret. Jeg har twitret meg gjennom slike seminarer tidligere og det gir meg mye. Både ved at det blir som en måte for meg selv å ta notater, men aller viktigst; fordi jeg får så gode tilbakemeldinger på at andre har nytte av twitringen min. Mange sier de leser twitringen min om de ikke anledning til å være på seminaret selv, og det synes jeg er gøy. Sharing is caring 😉 Da jeg i går vant hotellweekned for to av Comfort Hotels, var det virkelig hyggelig! Gleder meg til å få vite mer om premien – og tusen hjertelig takk til juryen for at dere valgte meg! 
En strålende dag, rett og slett! 

Om du vil lese mer dette seminaret, er det flere som har skrevet om det allerede. To av gromguttene, Hans-Petter og Erik, har begge blogget – med forskjellig vinkling. Hans-Petter har trukket frem spennende analyser og tall og Erik har viet store deler av sitt innlegg til etterbønnen til Nils-Petter. Anbefaler også å lese seg tilbake på hashtaggen #socialwinter på Twitter. 
Jeg tar meg helt til slutt en frihet ved å komme med et par ønsker til Thomas for hans fremtidige arrangementer (eller evt andre arrangører innen sosiale medier som måtte lese dette); 
  • Kan vi få flere kvinnelige foredragsholdere? Jeg gidder ikke forklare hvorfor, det er innlysende. 
  • Kan vi få flere foredragsholdere som er litt «utenfor» det trygge og riktige? Noen som utfordrer måten vi tenker på, noen som tilfører noe helt nytt, noen som pusher grensene våre, noen som gir oss faglig tyngde? Seminarer som SocialWinter er for «meningheten», for ekspertene innen sosiale medier og digital kommunikasjon – og vi har vært på tusen slike seminarer før. Gi oss noe helt nytt!
Takk til Thomas, Thomas, Helene og alle dere andre som har lagt alt så bra til rette for oss 
og takk til alle de fine folka i denne bransjen, for at dere deler, deltar, engasjerer og blir engasjert! 
Jeg ønsker dere alle en strålende jul og 
ønsker oss alle et fantastisk nytt, spennende og sosialt 2012! 
Alle bildene i dette innlegget er lånt fra albumet SocialWinter har delt på facebook 
– klikk på lenken om du vil se flere bilder fra albumet.